الخميس، 12 أبريل 2012

اميرة الحلقة15

بقا على البعثة 7 ايام وتخلص وطبعا اميرة نسية اسلام خالص لان اختها هى الحاجة الوحيدة الشاغلة بالها ولكن وهى فى المؤسسة يحصل شئ مش متوقع 
اميرة استنى متمشيش
اسلام ؟؟ فى اى مالك
انا حالا عايز افهم كل حاجة لية بتتهربى منى لية بتعملى كدة لو فى فحياتك حد تانى قولى انا مش هزعل انا اتمنالك السعادة والخير مع اى حد يسعدك حتى لو مكنتش انا ياميرة 
لا يااسلام والله انت فاهم غلط خالص اانا مش بتهرب منك ومفيش حد تانى فى حياتى ولا اى حاجة 
يبقا انتى لازم تفهمينى حالا فى اى انا كل لم اصدق انك خلاص هتبقى بتاعتى ومالكى يحصل حاجة تبعدى عنى انتى بتعذبنى لية ياميرة 
اميرة تبص فى الارض محرجة اسفة يااسلام انت بجد متعرفش حاجة 
اسلام يقرب منها ويمسك ايدها ويرفع وشها برقة اميرة انا بحبك وجمبك وعايزك تفهمى كدة ارجوكى قوليلى مالك نفسى اشيل همك 
اميرة بعد تنهيدة طويلة انا اسفة يا اسلام انا همشى شكلنا مالناش نصيب ربنا يسعدك 
تمشى اميرة وهى مش عارفة قالت كدة ازاى واسلام مذهول ومتجمد مكانة مش عارف الهو سمعو دة حقيقة ولا خيال تمشى اميرة وتقدم البحث وترجع البيت عشان تلاقى المفاجاة 
اميرة ازيك 
تسنيم انتى كويسة انتى بتتملى اميرة تبتسم وهى فى قمة السعادة وتحضن اختها حضن جااااااامد اواى 
شكرا يارب شكرا يارب 
شوفتى بقا انا مش قولتلك الاعتمد على ربنا ماخيبوش ابدا ياميرة 
صح ياطنط سعاد عندك حق ونعم بالله
انا عندى ليكى مفاجاة ياميرة 
حبيبتى انتى هى مفاجئتى وكل حياتى 
لا انا عايزة اقولك خبر احلى احنا جيلنا ضيوف النهاردة باليل 
ضيوف ؟؟؟ طي اما الحق اجهز نفسى والبيت ضيوف طنط سعاد ضيوفنا اكيد وعلى راسنا 
طنط سعاد وتسنيم يبصو لبعض ويضحكو 
لا ياحبيبتى الضويف ضيوفك انتى مش ضويف عشانى 
ضيوفى ؟؟ انا مش فاهمة اى حاجة خالص
افهمك ياستى حنا ارفين كل حاجة عن موضوع اسلام وهو بعد لم شافك النهاردة را ح لعمو الشركة عشان يكلمو عنك لكن قالو انو مايعرفش عننا حاجة وانا بالصدفة كنت جايلك المؤسسة عشان افرحك قابلتو وحكتلو كل حاجة وهو جى النهادرة يطلب ايدك 
اميرة دموعها تنزل من عيونها وهى مش حاسة وتشكر ربنا ومش مصدقة الحصل لكن المرة دى دموع اميرة مش حزن كانت فرح وتحضن طنط سعاد وتسنيم وتشكرهم وتروح تجهز نفسها وتصلى لله شكر وحمد 
يعدى لوقت ويوصل اسلام مع والدو 
يلا يااميرة خطيبك وصل يلا يسهلووووووووووووو
تسنيم انت كويسة بجد
تسنيم تب صفى الارض وعيونها تدمع ايوة طبعا 
لا ياحبيبتى انا حاسة بيكى بس انا عايزكى تعرفى شئ لٱ تيأسوا إذٱ أَخَــــرَ ٱللـًه مٱتحبون ؛ ولٱ تتــأذوا من مرٱرة ٱلقدر ؛ 

ولٱ تحزنــــــــوا إذٱ ٱجبـــرتم على تعٱيـــــش وضع قـــــــد يؤلمـــكم ؛ 

بل إصبروا وآبتسـموا لٱنه قٱل بكل رحمة :- { إِنَ مَعَ العُســـرِ يُـسـ ـــرَا } ツ
كونى وثقة من كدة واظلمك واذاكى كما تدين تدان وربنا هيرجعلك حقاك 
اميرة انا من يوم ماحصل الحصل وانا بدعى عليه شوفتى حقى رجعلى سمعتى بيتصل عليا وعمو مابنسهوش من كل صلاة شوفتى رجع حقنا ولا سال فينا ولا حتى حس بالندم خلاص ياميرة احنا مش هيرجعلنا حقنا ولا اى حاجة انا هعيش طول حياتى بالعذاب دة 
اوعى تقولى كدة او تفكرى كدة ولا يياس من رحمة الله الا الكافرين ياتسنيم انتى هتكفرى بالله 
لا طبعا ونعم بالله بس انا كل يوم ادعى وادعائى مش بيتحقق ولا بيستجاب انا مش عارفة لية يعنى هو يبقا مبسوط ومتهنى معاه الخدتو ونا اعدى اعصابى ودمى محروق وعمك ومرتة وبنت والحرماية النصبين ولا يوم حاسوا بالذب ولا رجوع ولا حتى اتصلو مرة واحدة يطمنو علينا واحنا فى بلد غريبة منعرفش فيها حد 
طول مانت بتفكرى كدة عمرك ماهترتاحى احنا لم بندعى دة واجبنا لان عندنا حاج بنطلب من ربنا يحققها لينا لكن مش من حقنا تطلب من ربنا يحققها فى الحال عشان احنا عاوزين كدة ربنا مابعدتش شئ عننا الا لانة شر لينا ومفيش دعاء عند الله مش مستجاب كل الادعية مستجابة باذن الله لكن ربنا ادرى واعلم بالوقت المناسب اليحقق فية طلبك اللــهــم أوجع قلوب الخائنين كما أوجعو قـــلوبنا .. <\3 لآ تحزن إن فآتَك , شيئاً في حَيآتك ,
فَ من تَركَ شيئاً لله , عوّضه الله خيراً في دينه ودُنياه انتى عوزة ربنا يعوضك خير ولا لا 
ايوة طبعا 

يبقا خلاص توكلى على الله وهو هيحللك كل مشاكلك 

ونعم بالله كلامك ريحنى اواى ياميرة ربنا يسعدك ويهنيكى على كل البتعملى معايا

انا دايما كنت اسال نفسى انتى ازاى بتكونى متمسكة كدة فى كل المشاكل وبتقدرى

تقفى وتكملى دلوقتى عرفت ايمانك بالله قوى ربنا يازيدك ويادينى ايمان قوى 

يارب ياتسنيم

اى يابنات العريس ههيفضل مستنايا كتير يلا ياميرة ربنا يفرح قلبونا على طول 
طلعت اميرة واتفقو على كل حاجة والنناس كانو ذوق جدا واخيرا حلم اميرة اتحقق بعد صبر سنين هى واسلام وربنا جمعهم مع بعض وتعدى الايام 
واميرة تخلص بعثة وترجع امير
وتسنيم مصر وتسنيم تروح عشان الامتحانات واتفقو على معاد الفرح ويودعو الست الطيبة الوقفت جمبهم ف محنتهم وتحكى كل لحصل لخالتها

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق