الخميس، 12 أبريل 2012

اميرة الحلقة17

الحلقة 17 القصة اسمها اميرة

ممكن ادخل ياميرة 
فى تردد واستغراب اتفضل 
مين يااميرة اميرة مابتردش الخالة تهمس لنفسها مي نهى مابتردش لية خير وتطلع من المطبخ لتتفاجاء بشخص مش موتقعة وجودة 
انت بتعمل اى هنا 
ازيك ياشريفة عاملة اى 
الحمدالله انت مالكش دعوة بحياتى اى جى تشتط على الباقى ولا جى تطردهم من بتهم كمان 
لا انتى فاهمة غلط انا والله جى ارجعلهم حقهم 
لا بجد ياعمو ؟ 
بجد يااميرة انا اسف على كل العملتو معاكم سامحونى يابنتى انا الدنيا كانت وخدنى وسرقتنى وكان كل تفكيرى فى شغلى وحياتى وبس ونسيت الاخرة سامحينى يابنتى اتفضلى فولسك اهى بس الاهم انك تكونى انتى وتسنيم مسامحنى 
لو كان يهمك انهم يسمحوك كنت خوفت عليهم فعلا فى الغربة يسامحوك على ها على رميتهم فى الشارع فى نصاص اليلى فى بلد غريبة ميعرفوش فيها حد ولاعلى الفلس السرقتها منهم ولا على المعاملة الزبالة العملتهالهم ولا انكرك للجاميل الاخواك ياما عملهالك ياشيخ روح منك لله 
عمهم فجاة عيونة تتملى دموع وتنزل منة دمعة من غير انتبة من شدة حزنة والمو 
انا اسف سامحونى ارجوكو سامحونى انا بنتى فى مصحة بتتعالج من الادمان ومراتى الكنت فاكر انها هتقف جمبى اول ازمة فى شغلى سرقت التقدر علية وهربت ومعرفش عنها حاجة وشغلى وشركتى فضلت تخسر يوم ورا االتانى بعد لم وصلت لقمة النجاح ودة كلو ذنبكو سامحونى انا مش عاوز حاجة غير ان ربنا يرضى عليا يابنتى 
اميرة فى حزن والم شديد ياحول الله يارب انا مسامحاك ياعمو انا صح حسبت عليك لانك طلمتنا بس عمرى ماكنت اتمنالك الحصل معاك وعلى كل حال ياعمو لآ تحزن إن فآتَك , شيئاً في حَيآتك ,
فَ من تَركَ شيئاً لله , عوّضه الله خيراً في دينه ودُنياه .. وربنا يعوضك خير طالما عرفت غلطك ورجعتلو 
خالتها تبص لاميرة فى قمة السعادة والتعجب من حبها الخير للغيير وان ايمانها بالله كبير وتحس انها فعلا عرفت تربى 
وتوجة الكلام لعم اميرة وتسنيم 
خلاص عفا الله عما سلف العفو عند المقدرة اتمنى ان رجوعك لله يكون صادق وبنية صافية ومايكونش وراه حاجة 
ورب الكعبة الشريفة انى مش عاوز غير انى اعوض ولاد اخويا وارجعلهم حقهم وبس 

تبتسم اميرة وتحضن عمها وتعزمو على فرحها وتمسك فيه يكون موجود وبعد عدة محاولات يوافق انو يكون موجود جمبهم 
تسنيم خلصت الوراها ورجعة البيت وهى داخلة باب العمارة تتصدم 
تسنيم ؟؟؟
تبص تسنيم فى دهشة م مصدقة الهى شايفة 
خير فى حاجة ؟
وحشتنى اواى ياتسنيم 
لا والله بجد انت عاوز اى يافادى 
انا سيبت رانيا دى كانت اكبر غلطة فى حياتى انا اكتشفت انى بحبك وانا جى عشان اصلح غلطى واتقدملك انا عمرى مالقى زيك ياتسنيم ارجوكى ادينى فرصة تانية 
انا اسفة معطلك شانا عمرى ماهسمحك على لعملتو فيا كنت عارف اد اى مهم عندى ومشيت كنت عارف ان حياتى هتقف بعدك وبرضو مشيت كنت عارف انك اول حد وقد اى نفسى تكون اخر حد وكملت جرح ومافكرتش ولا مرة ترجع وبكل بجحة لم كلمت بتقولها عادى ولا كان فى حاجة وجى دلوقتى تقولى اكتشفت !!! لا ياشيخ دة على اساس انك شارك هولمز وكنت بتكشف قارة جديدة 
انتى بتتريقى عليا ماشى ياستى مقبولة منك بس ارجوكى 
تسنيم تقطعو لا ارجوكى ولا بعد اذنك انت انتهيت من اليوم القررت تتخلى فية عنى وانا مش هستناك صح انت كنت كل حياتى ودرس قاسى بس الحمدالله ربنا مابيناش حد وعوضنى خير
يعنى اى ياتسنيم مفيش فايدة عشان ربنا ادينى فرصة 
ماتجبش سيرة ربنا على لسانك ربنا برئ منك ومن اعمالك انت والزيك الموضوع انتهى والكلام مات خلاص يافادى ربنا يوافقك بس بعيد عنى 
فضل فادى يتحايل علىتسنيم وقت طويل لكن فى النهاية النيجة واحدة الميقدرنيش وقت وجودى ويحترم حاجتى لية مايلزمنيش وقت مادعوتى تستجاب فيه 
تطلع تسنيم البيت وتلاقى عمها فوق صدمة جديدة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق